top of page
  • תמונת הסופר/תAssaf Shaish

קצת על חומרים מהם בונים רהיטים

עודכן: 18 בפבר׳ 2022

"זה עץ מלא?" שואל הגבר בהססנות בעודו מחליק את היד על שולחן האוכל. שאלה חובה לכל מי שנכנס לקנות שולחן אוכל, הוא לא באמת הבין מה הוא שואל או למה הוא שואל את זה אבל הוא ידע שזה חלק מהטקס.

"כמובן, אצלנו מוכרים רק עץ מלא" ענה המוכר באוטומטיות משפט שקיבל בירושה ממנהל החנות. גם הוא לא באמת הבין מה השאלה ומה משמעות התשובה וממש לא מתוך כוונה רעה, הטעה את הזוג הזה והרבה אחרים ואף, לעיתים, גם אנשי מקצוע שמתלווים ללקוחות אלו.

אז בשביל שפעם הבאה לא תצטרכו לשאול ולהסתפק בתשובה לא ברורה אני מביא כאן את המדריך לסוגי חומרים מהם מורכבים הרהיטים שלנו, מה היתרונות והחסרונות של כל חומר ואיך להתאים את החומר לצורך.


נתחיל מזה שהעולם היום מציע מגוון אינסופי של חומרים. הטרוויאלים, המוכרים, שהיו איתנו מאז ומתמיד הם העץ, הזכוכית, הברזל, הבד. עם השנים, התפתחות הטרנדים והעיצוב, ההתפתחות הטכנולוגית, המחסור בחלק מהמוצרים, רצון לייעל תהליכי יצור ומעוד הרבה סיבות טובות, הלכו והתרבו החומרים בהם אנחנו משתמשים - חומרים אקריליים לסוגייהם, נגזרות שונות של עץ ודבקים מיוחדים, סוגי מתכות כגון אלומיניום, פליז ועוד.


שידת בירץ', POPSIT, שולחן עץ, טורקיז, כיסאות קריסטל, טולמנס

במאמר, לא נעמיק בכל המוצרים אלא רק בעץ ונגזרותיו, בעיקר בשביל לתת לכם כלים להבדיל בין עץ אמיתי וכזה שלא וקצת ידע שיאפשר לכם לבחור את המוצר הנכון לבית שלכם.


אז מה זה רהיט מעץ מלא? זהו רהיט עשוי מלוחות או קורות שהן 100% עץ. לוחות שחתכו ישירות מגזע העץ, הקציעו, שייפו וחיברו אחת לשנייה בכדי לייצר כיסא, שולחן, מדף או ארון.

היתרון המרכזי של עץ מלא הוא בתחושה ובנראות, בנוסף, ברהיט כזה החוץ והפנים עשויים מאותו חומר כך ששחיקה או פגיעה בחלק החיצוני ניתנת לתיקון על ידי שיוף וצביעה מחדש. זאת הסיבה שרהיטים מעץ מלא מחזיקים שנים ארוכות.

מעבר לכך, לרהיט מעץ מלא יש הרבה חסרונות - יקר, כבד, חשוף לפגעי מזג אויר, עץ הינו מוצר חי ולכן צורתו וצבעו משתנים לאורך השנים וכהשתנות האקלים.

היום רהיטים מעץ מלא אינם שכיחים, גם כי העיבוד שלהן מורכב ויקר, גם כי ישנן חלופות איכותיות אחרות וגם כי כמות העצים הבוגרים בעולם הולכת ומידללת.

עצים שכיחים לריהוט יהיו האלון, אגוז, בוק, מייפל ואורן (שהכי נפוץ עם זאת פחות מתאים לריהוט ומשמש בעיקר לדקים ופרגולות).


דופן שולחן מעץ מלא - אגוז, ניתן לראות את קצה הסיבים ואף את חורי התולעים שביקרו בעץ כשעוד היה חי.
מימין - כיסא מפלטת בירץ'

כשנבחן חלופות לעץ המלא תמיד נבחן שני מרכיבים - החומר ממנו עשוי גוף הפלטה והחומר ממנו עשוי הציפוי. כפי שציינו, ישנם הרבה שילובים, נזכיר את העיקריים.


עולם הלוחות - גוף המוצר, ישנם שלושה סוגים מרכזיים:


סנדוויץ' (לבוד) - המוכר ביותר, שכבות דקות של עץ אמיתי שהודבקו בכבישה אחת על השנייה שתי וערב. שיטה זו יוצרת פלטה יחסית עמידה שאינה מתעוותת. ישנם סוגים רבים של לוחות סנדוויץ הנבדלים זה מזה בסוג העץ המרכיב את השכבות, במספר השכבות, בסוג הדבק ושיטת הכבישה. לא נרחיב, שימו לב כי אתם דורשים איכות גבוהה ובודקים כי הריהוט של אותו יצרן מחזיק לאורך שנים. הסנדוויץ האיכותי ביותר הקיים הינו מסוג בריץ' (לבנה) שחסרונו העיקרי הינו משקלו הגדול. סנדוויץ באיכות גרועה יתאפיין בהיפרדות של השכבות, משקל קל וצליל חלול שנובע משכבות שאינן מלאות.

הסנדוויץ משמש בעיקר לייצור גופי ארונות מטבח, ארונות ביגוד, ספריות וכל רהיט המצריך לוחות גדולים.

סיבית (שבבית) - שבבי עץ מעובדים (הנותרים כתוצר לוואי של עיבוד עץ) המעורבבים עם דבק לכדי עיסה ונדחסים לצורת פלטה באמצעות לחץ וחום. לסיבית יצא שם רע בארץ מאחר ואינה עמידה לשטיפת רצפות סטנדרטית ישראלית, עם זאת, באירופה, היא חומר הנגרות העיקרי (ראו תוצרת איקאה למשל). כיום ישנם לבידי סיבית איכותיים וחזקים מאוד. סיבית משמשת בישראל בעיקר לייצור גופי ארונות בגדים, מדפים וכדומה שאינם בחדר רחצה או מטבח, בעיקר במפעלים מתועשים עם קווי יצור גדולים.

לוחות MDF (medium-density fiberboard) - בדומה ללוח סיבית גם כאן משתמשים בתוצר לואי של עיבוד העץ - נסורת ואבק שיוף, או מעירוב של שניהם. לאחר מיון הסיבים וייבושם מעורבבים בדבק ונכבשים בלחץ ובחום גבוה. יתרונו של ה MDF ביחס לסיבית הינו שכמעט ואין חלקי עץ גדולים בלוח ולכן עמיד יותר למזג האויר וללחות. מסיבה זו משתמשים ב MDF לחזיתות של ארונות מטבח ורחצה או למוצרים מורכבים הנדרשים עיצוב.


מימין - סנדוויץ', באמצע - סיבית, שמאל - MDF

בגזרת החיפויים נדבר על מספר חיפויים מרכזיים. כהערה חשובה אני חייב לציין שהעולם הזה מתפתח במהירות וכמות הסוגים הינה עצומה ביחס ללפני 10 שנים:


מלמין – חומר אורגני שמקורו בשרף העץ שעובר תהליכי עיבוד ומשמש לציפוי לוחות, בעיקר סיבית. הציפוי דק מאוד ולכן זול יחסית לשאר החיפויים. המלמין יכול להיות מיושם על ניר מודפס שנותן טקסטורה ללוח. בעבר לא הומלץ להשתמש במלמין לנגרות שאמורה להחזיק שנים רבות, אך כיום ניתן בהחלט להשתמש במלמין לגוף ארונות קיר לדוגמא, אך פחות מומלץ לשימוש בנגרות שנמצאת בסביבה רטובה כמו מטבח, מקלחות או בנגרות בשימוש אינטנסיבי. כמו כן, מאחר ומודבק לרוב על סיבית, יש להקפיד כי ליצרן קיים הידע והציוד לעבודה עם סיבית.

פורמייקה – אלו הם לוחות דקורטיביים אותם הרכיבו מנייר שהוספג בדבק ומעליו נייר מודפס עם טקסטורה (או ללא) המעניק ללוח עיצוב וגוון. את השכבות (לרוב שתי שכבות – שכבת הבסיס בצבע חום כהה ואילו השכבה העליונה צבעונית) כובשים בלחץ וחום גבוה. בעבר הפורמייקה נחשבה כחומר זול שאינו מאפשר יצור ריהוט איכותי ויוקרתי, עם זאת, בשנים האחרונות, הגיעו לארץ לוחות פורמייקה באיכויות גבוהות המיוצרים בטכנולוגיה מתקדמת - HPL, PL, ננו, עם טקסטורה וללא. טכנולוגיות ההדפסה כיום מאפשרות יצירת מראה ומרקם דומה ביותר לחומרים טבעיים כגון עץ ואבן ולכן אין לפסול את הפורמייקה בתכנון וברכישה של ריהוט לבית ולעסק כלל וכלל.

פורניר – פורניר הוא פרוסות דקות מאוד מעץ יוקרתי המשמש בעיקר לציפוי משטחים אותם ייצרו מפלטה זולה יחסית, כך המשטח מקבל נראות של עץ טבעי ויוקרתי, בעוד עלותו זולה יותר משמעותית. אחד היתרונות המהותיים הכרוכים בשימוש עץ הפורניר, הוא היכולת למזער כריתת עצים ויערות. מצד שני יש לזכור כי הפורניר הינו שכבה דקה ביותר - פחות מ1 מ"מ ולכן פגיע ביותר ואינו ניתן לתיקון. נשתמש בו בעיקר למקומות אותם רואים אך לא נוגעים.

פולימר – חיפוי באמצעות חומר על בסיס פלסטיק במספר גוונים רב, יעיל במיוחד למשטחים לא ישרים, עמיד יחסית ובמחיר סביר. בשימוש בעיקר לחזיתות מטבחים. את הפולימר מיישמים בכבישה על הלוח באמצעות כלים מיוחדים ולכן רוב הנגריות יקנו חזיתות אלו ולא ייצרו בנגרייה עצמה.

צבע שלייפלק (ציפוי אפוקסי) – מוכר גם בתור צביעה בתנור, מיושם בהתזה וריסוס. נחשב לציפוי יוקרתי מהפורמייקה ומהפולימר, אך רגיש יותר לשריטות ונשחק למראה וינטג'י לאורך שנים. ניתן לצבוע בכל צבע שרוצים מתוך מניפות הצבעים.


מפורמיקה במראה ובטקסטורה של אבן, פורמיקה לבנה עם קנט תואם, פורנירים שונים על סנדוויץ, דלתות מטבח פולימר, רהיט צבע בתנור על MDF

אם הגעתם עד לכאן קבלו ממני מדליה עם הערכה רבה, אני יודע שהמאמר מאוד טכני ולפעמים משעמם, כולי תקווה שנתתי לכם כלים לבחור נכון את הרהיט הבא שלכם. אתם כמובן מוזמנים לשמור אותו במועדפים ולשלוף אותו כשתצטרכו או פשוט להתקשר ולהתייעץ איתי.

אגב, מי שלא יודע אני גם נגר חובב וחוטא בנגרות כתחביב בסדנא קטנה שיש לי, כך שאת רוב הידע רכשתי דרך הידיים.


ואם הסקרנות עוד לא הרגה אתכם אז לעניין הזוג והשולחן מתחילת המאמר, ככל הנראה הם ראו שולחן עשוי סנדוויץ עם חיפוי פורניר, אלו המוצרים הקיימים היום ברשתות המוכרות. סה"כ מוצר טוב, נראה טוב ומרגיש כמו עץ, כל זאת אם יודעים להגן עליו ולהימנע מלהשקות את הרגלים שלו בדליי מים.

מוזמנים להמשיך לסייר באתר, להתראות במאמר הבא...


Be BOLD & Stay CALM



פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page